ANP - recensie Granida, P.C. Hooft - Barenda Grutterdink, maart 2009

“In deze Granida wordt volgens de club de muziek in ere hersteld en uitgevoerd door hoog gekwalificeerde zangers en specialisten op het gebied van de oude muziek.”

BN/De Stem - recensie Weense Operette - Monique Meeuwisse, april 2008

“In Hore ich Zigeunergeigen van Emmerich Kalman liet Tamar Niamut haar eigen warme temperament met vaste, heldere stem gelden…”

Brabants Dagblad - Johannes Passion - Rene van Peer, april 2006

“De aria's van sopraan Tamar Niamut klonken alsof ze recht uit het diepst van de ziel kwamen.”

Brabants Dagblad - Liedertafel Waalwijk - Harrie van Oudheusden, december 2007

“Een schitterende aria van sopraan Tamar Niamut uit de opera 'La Forza del Destino' van Verdi oogstte veel bijval.”

Brabants Dagblad - Liedertafel Waalwijk - Harrie van Oudheusden, december 2007

“...zeer fraaie solo gezongen door sopraan Tamar Niamut…”

Brabants Dagblad - recensie Dido en Aeneas - Mark van de Voort, december 2008

“Ster van de avond was sopraan Tamar Niamut die als Dido haar hele dramatische gewicht in de schaal legde.”

Dagblad van het Noorden - recensie Alexander’s Feast, Händel - Paul Herruer, november 2007

“...een veelbelovend talent…”

De Groene Amsterdammer - ‘Beste opera van 2013’ - Max Arian, 24-12-2013

“Nog mooier vond ik Maria Nuñez, gebaseerd op het ware verhaal van een katholiek geworden joods meisje dat in de zeventiende eeuw vanuit Portugal naar Amsterdam vlucht.”

De Stentor - recensie Paleisconcerten het Loo, Stabat Mater - René de Cocq, maart 2014

"De stemmen van Tania Kross en Tamar Niamut kleurden goed met elkaar en gaven de haast magische duetjes in dit werk het volle pond"

Place de l’Opera - recensie Granida, P.C. Hooft - Jordi Kooiman, april 2009

“Tamar Niamut klonk als een overtuigend herderinnetje…”

Theaterkrant - recensie Maria Nuñez - Max Arian februari 2013

“Een of meer weken in het Amsterdamse Compagnietheater, waar de voorstelling prachtig uitkomt, gun ik deze Amsterdamse kennismaking met de beeldschone Maria Nuñez van harte.”

Theatermaker - Terugblik opera 2012-2013 - september 2013

Maria Nuñez, een mooie en actuele muziektheaterproductie”

Theaterparadijs - recensie Maria Nuñez - Andy Doornhein, februari 2013

“Maria Nuñez de musical is een productie die eens dwars tegen de gevestigde orde in gaat. Geen groot commercieel spektakel, maar een mooie bijzondere voorstelling.”

Theaterparadijs - recensie Maria Nuñez - Andy Doornhein, februari 2013

“Maria Nuñez wordt gespeeld door de klassiek geschoolde Tamar Niamut. En hier hebben we direct al één factor waarom ik dit een musical voor gevorderden wil noemen.”

zaterdag 9 december 2017 16:30

Winterconcert met Trio Levani

Zeist

Opera 

Tamar zong hoofdrollen in vele opera's, zoals Purcell's Dido en Aeneas (Dido, Belinda en First Witch) en King Arthur (Venus). Zij was te horen als Serpina in Pergolesi's La Serva Padrona, als Euridice en Musica in Monteverdi's Orfeo en Psyché in een gecomprimeerde versie van de gelijknamige opera van Lully.

In Adorazione dei Magi, met muziek van onder meer Caresana, was zij te zien als Engel. In Granida, de eerste echte Nederlandse opera geschreven door P.C Hooft, verscheen zij als Dorilea en Harderin. Met deze productie trad Tamar op in diverse grote zalen van Nederland, waarbij zij tevens zong in aanwezigheid van de toenmalige Koningin Beatrix. Ook was zij te zien als Rose Maurrant in Street Scene (Kurt Weill), als Zeliha in Romeo en Zeliha (Fons Merkies), als Leïla in 'Sweet Sorrow' (Bizet, Bob Zimmerman) en als Maria in West Side Story (Bernstein). Afgelopen seizoen was zij nogmaals te zien als Maria, ditmaal in de zeer goed ontvangen nieuwe productie 'Maria Nunez'. Tot haar favoriete uitgevoerde rollen behoren Ilia (Idomeneo, Mozart), Blanche de la Force (Dialogues des Carmelites, Poulenc), Gretel (Hänsel und Gretel, Humperdinck) en Monica (The Medium van Menotti).

Dit seizoen zal zij bij Holland Opera terugkeren als Ninfa en Musica in Orfeo. Tevens staat West Side Story (Maria) weer op het programma. Met het Pianoduo Scholtes & Janssens en zangers Jeroen de Vaal en Ellen van Beek heeft zij haar eigen productie Hans en Grietje, voor Kids & Co!

Oratorium

Tamar Niamut zong onder meer de Johannes Passie, Mis in F en vele cantates van Bach, Alexander's Feast van Händel, Vivaldi's Gloria en Magnificat, Mozart's Requiem en Krönungsmesse, de Messe de Saint Cecile van Gounod, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns, de Petite Messe Solenelle van Rossini, Dvorak's Mis in D, Rutter's Magnificat, Stravinsky's Mis, de Misa Criolla van Ramirez, het Stabat Mater van Pergolesi en het Weihnachtsoratorium van Heinrich Müller.

Kamermuziek

Tamar geeft regelmatig recitals met pianiste Lestari Scholtes en pianist Jeroen Sarphati. In kamermuziekverband werkt zij samen met luittist Mike Fentross, tenor Jeroen de Vaal, mezzo-sopraan Ellen van Beek, violiste Saskia Otto en cellist Leonard Besseling.

Festivals

Tamar was op vele festivals te horen, zoals Festival Classique, Operadagen Rotterdam, Grachtenfestival, Opera aan Zee, YO! Operafestival, het Pianoduo Festival Amsterdam, Musica Sacra, Rencontres Baroque de Montfrin, November Music, Uitmarkt, Uitgast, Kunsten op straat en het Schilderfestival.

Regisseurs

Tamar Niamut werkte met regisseurs als Wim Trompert, Anthony Heidweiller, Elsina Jansen, Machteld van Bronckhorst, Joke Hoolboom, Marc Krone, Karel de Rooij, Claudia Christern en Jeroen Lopez Cardozo.

Dirigenten, orkesten en ensembles

Tamar zong onder leiding van Mike Fentross, Gabriel Garrido, Bob Zimmerman, Patricio Wang, Adrian Rodriguez van der Spoel, Roberto Beltran Zavala, Arnold Marinissen, Jeroen Weierink en Louis Buskens. Zij werkte met orkesten als Ensemble Elyma, La Sfera Armoniosa, The Northern Consort, Florilegium Musicum, Helios ensemble, RBO Sinfonia, Camerata Amsterdam en Continuo Rotterdam.

Masterclass

Tamar kreeg masterclasses en lessen van Bernarda Finck, Charlotte Margiono, Margreet Honig, Roberta Alexander, Adriana Fernández, Alexander Oliver, Jon Thorsteinsson, Valentin Jar, Ruth Weimer (Lichtenberg), Bruna Gondoni(barokdans) en Maaike Widdershoven (operette).